maandag 13 februari 2012


Op 8 februari zou Nienke 1 jaar zijn geworden. Een jaar geleden werd na een zwangerschap met weliswaar wat zorgen toch in een paar uurtjes ons gezonde meisje geboren. Gewoon thuis terwijl we Ruben net daarvoor nog samen naar het kinderdagverblijf hadden gebracht. Zijn liefdevolle blik toen hij aan het eind van de middag weer thuis kwam en boven bij zijn zusje kwam kijken; wat was hij vertederd, en wij erbij.


Wat onwerkelijk dat ze een jaar later niet meer bij ons is maar overleden en begraven na een dappere strijd tegen kanker. We kunnen het soms nog steeds niet bevatten! Waarom? Een meisje wat zoveel zin en plezier had in het leven. Waarom niet eens een eerste verjaardag vieren....

Via de post kregen we ruim 60 kaarten, en ook nog smsjes en mailtjes. Zoveel hadden we nooit gekregen als ze "gewoon" 1 jaar was geworden.
En wat doe je dan op zo'n dag. Terugdenken aan die prachtige dag een jaar geleden? Ja dat wel, maar die herinneringen doen zo'n pijn, want we staan met lege handen.
Kadootjes hoef je niet te kopen want je kunt ze niet aan haar geven. Ja een bloemstukje voor op haar grafje en een ballon oplaten. Je wilt zo graag iets voor haar doen, voor haar zorgen. Maar het kan niet meer. En dan die zorg uit handen geven aan haar Hemelse Vader, dat is heel erg moeilijk.
Op de dag zelf zijn we eerst naar de begraafplaats gegaan. Ruben heeft net als bij de begrafenis een ballon opgelaten en we hebben een bloemstukje neergezet. En als je ziet dat iemand ook op die dag aan haar denkt en kaarsen op haar grafje heeft aangestoken.....
Daarna zijn we met z'n drieën naar Plopsaland in Hasselt gegaan. Wat afleiding om de moeilijke dag door te komen. Ruben heeft het erg naar zijn zin gehad en wij zijn achter hem aangesjokt terwijl onze gedachten bij Nienke waren.
Tijdens de Bumba show hebben wij samen om 14:02 stilgestaan bij haar geboorte, en Ruben danste ondertussen voor het podium.
Op die dag zie je ineens allemaal meisjes van ongeveer 1 jaar. En wij lijken dan zo'n gewoon gezinnetje met 1 kind maar we voelen ons zo incompleet.
Verder gaat het leven verder. We komen elke dag ons bed uit om de dingen te doen die van ons worden verwacht. Werken, sociale contacten en de zorg voor Ruben. Het is goed om deze dingen te hebben. Ze geven structuur aan ons leven. Wel merken we dat we meer uit de "shock" komen en daarmee ook meer in de harde werkelijkheid. De pijn van het gemis van Nienke wordt steeds duidelijker.



10 opmerkingen:

  1. Wat een leed! En wat heeft Nienke in haar jonge leventje al ontzettend veel herinneringen achter gelaten..! Door de manier waarop jullie het gemis en verdriet onder woorden weten te brengen, kunnen wij als buitenstaanders een beetje meeleven. En hoe herkenbaar is het dat je ineens allemaal meisjes van 1 ziet, dan lijkt wel wel of dat het enige is wat je ziet. En ook al wil je je ervoor afsluiten, lukken doet het niet. Bewonderenswaardig vind ik het hoe jullie deze dag samen met Ruben doorstaan hebben! Waarschijnlijk heeft hij het gevoel gehad dat hij in het middelpunt stond! Knap hoor! Ik hoop en bid dat jullie er voor elkaar kunnen zijn en met je eigen verdriet bij elkaar en anderen terecht kunnen. Wetend dat Nienke veilig is in Jezus' armen, bid ik voor jullie. Veel zegen en kracht toegewenst.
    Hanneke Mostert-Kleijer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Peter, Cobie en Ruben,

    Wat ontzettend zwaar voor jullie en knap dat jullie je bed elke dag maar weer uit komen.
    Je moet verder leven voor Ruben maar wat is dat enorm zwaar.
    Fijn dat we mee mogen lezen over jullie leven.

    Wij willen jullie veel kracht en steun toewensen van onze Hemelse Vader. Jullie blijven in onze gebeden.

    Hartelijke groeten, Peter en Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    Heel fijn dat jullie zo je gevoelens kunnen delen.
    En het is vreselijk dat na de shock de werkelijkheid zo hard aankomt.
    Het is al zo vaak gezegd; de enige die jullie de kracht geeft en verder kan geven is Jezus.
    Kus, Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blijf aan jullie denken en neem jullie gezin mee in mijn gebeden.

    Liefs Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi,

    Wat knap en fijn dat jullie voor Ruben toch een positief gevoel aan deze dag hebben kunnen geven... En ja, wat herkennen we dat.. Kindjes die net zo oud zijn als jullie Nienke ook had moet zijn. En dat men niet aan je kan zien dat je gezin niet compleet is, je zou het wel op je voorhoofd willen zetten... Het doet pijn, zo'n gebroken hart, ook al heb je Ruben nog..
    Veel sterkte, we zullen Nienke nooit vergeten.

    Groeten Wilma en Gert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Peter en Coby,
    Ik vindt het lastig om woorden te vinden, want het is niet voor te stellen wat jullie moeten mee maken.
    Ik wil jullie veel sterkte en kracht toewensen bij alles. En ik bid voor jullie dat jullie de liefde en de warmte van Jezus mogen ervaren!
    groetjes,
    Felicia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel dikke knuffel voor jullie!

    Pak maar Mijn hand
    Ik zal je de weg wijzen
    Word je door twijfels overmand
    Pak maar Mijn hand
    Ik leid je naar’t beloofde land
    Ook al zullen er nog vragen rijzen
    Pak maar Mijn hand
    Ik zal je de weg wijzen

    Iekje Cornelisse-Pietersma

    Wanneer uw liefde mij omgeeft
    zal het mij aan niets ontbreken,
    U, Herder, weet wat in mij leeft.
    Wanneer uw liefde mij omgeeft
    ben ik een kind dat toekomst heeft,
    uw stok en staf zijn mij tot teken.
    Wanneer uw liefde mij omgeeft
    zal het mij aan niets ontbreken.

    Jan Mul

    Liefs, Anneke H.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lijdenstijd, voor jullie een dubbele lijdenstijd. We denken aan jullie! En vergeten jullie prachtige dochtertje niet! Wat zal ze het fijn hebben in Jezus' armen. En uitzien naar het moment dat ze jullie weer ontmoet. Tot die tijd moeten jullie verder. En God kent jullie verdriet en gemis tot in het diepste diep ervan. Op een dag zal Hij jullie tranen afvegen en jullie immense vreugde schenken. Veel kracht en liefde toegewenst!

    Anneke H.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. God blijft ons overal omringen


    God blijft ons overal omringen
    is ons in alles zeer nabij.
    Hij laat zich zien in vele dingen
    staat ons in alles steeds terzij.

    De Heer Hij waakt over ons leven
    dat Hij laat rusten in Zijn hand.
    Ons wordt Zijn liefde en trouw gegeven
    waarmee ons leven wordt omrand.

    Niets blijft voor onze God verborgen
    Hij is het die ons hart doorgrondt.
    Hij weet van moeiten en van zorgen
    ook wanneer ons hart is verwond.

    God laat Zijn zorg steeds weer verlengen
    die Hij voor ons als kinderen heeft.
    Wat Hij hen biedt met liefde mengen
    opdat elk Gods gena beleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ter bemoediginga: http://www.youtube.com/watch?v=e3zfYjOhe5E&feature=related

    Liefs, Anneke

    BeantwoordenVerwijderen